Vedtægter for
den selvejende institution Skjern-Egvad Museum
§ 1
Museets navn og ejerforhold, art og status
1.1. Skjern-Egvad Museum er en
selvejende institution med status som stats- anerkendt kulturhistorisk
lokalmuseum.
Museet drives af Skjern og
Egvad kommuner i forholdet 55:45.
§ 2
Museets formål og ansvarsområde
2.1. * Museet skal gennem indsamling, registrering, bevaring, forskning og
formidling inden for sit ansvarsområde virke for sikring af Danmarks
kulturarv og belyse tilstande og forandringer inden for kulturhistorien.
Museet skal gøre samlingerne
tilgængelige for offentligheden og stille dem til rådighed for forskningen,
samt udbrede kendskabet til resultat af såvel museets egen forskning som
anden forskning baseret på museets samlinger.
2.2. Museets geografiske
ansvarsområde er Skjern og Egvad kommuner.
Sagligt og fagligt
dokumenterer museet Skjern-Tarm-egnens kultur- historiske og fysiske udvikling
fra fortid til nutid - herunder også kunst og litteratur med tilknytning til
ansvarsområdet.
Med hensyn til dokumentation
af vand- og vindmøller samt jagt og fiskeri kan museet virke uden for sit
geografiske ansvarsområde - efter aftale med de pågældende kulturhistoriske
lokalmuseer.
2.3. * Indsamling,
registrering, forskning og formidling skal finde sted inden for den
geografiske, tids- og emnemæssige afgrænsning af museets godkendte
ansvarsområde.
De med * mærkede punkter er
identiske med SMN’s forslag.
2.4. * Genstande, der savner
en naturlig tilknytning til museets ansvarsområde,
bør ikke indlemmes i
samlingerne, men søges henvist til et relevant museum.
2.5. Lokalhistorisk Arkiv for
Skjern Kommune drives som en afdeling under Skjern-Egvad Museum.
§ 3
Museets arbejde med andre museer og offentlige
myndigheder
3.1. * Museet
er en del af Danmarks offentlige museumsvæsen med deraf følgende
forpligtelse til samarbejde og gensidig bistand.
3.2. * Museet er medlem af
Museumsrådet for Ringkøbing Amt.
3.3. * Museet samarbejder med
andre museer inden for fælles arbejdsområder.
3.4. * Museet
samarbejder inden for sit ansvarsområde med de myndigheder, der
varetager fredning og fysisk planlægning.
3.5. * Museet indberetter
løbende sin indsamling (nytilvækst) til det kultur- historiske
centralregister og til det centrale register over kunstværker.
3.6. * Museet skal
følge museumsverdenens fælles standarder og normer for museumsvirksomhed
efter nærmere retningslinjer fra Statens Museumsnævn.
§ 4
Museets styrelse, sammensætning og valgmåde
4.1. Museet har
en styrelse bestående af 13 medlemmer, hvoraf 8 udgøres af bestyrelsen for
Skjern-Egvad Museumsforening, mens 2 medlemmer udpeges af Skjern Byråd, 2
medlemmer udpeges af Egvad Kommunalbestyrelse og 1 medlem udpeges af
Ringkøbing Amtsråd.
Museets lønnede personale
kan ikke være medlem af museets styrelse.
Skjern-Egvad Museumsforenings
bestyrelse vælges for 4 år ad gangen.
Hvert år afgår efter tur 2
medlemmer.
4.2. Styrelsen, der er
ulønnet, konstituerer sig selv med formand, næstformand og kasserer.
Der afholdes mindst 4
styrelsesmøder årligt og styrelsen er beslutnings- dygtig, når mindst
halvdelen af dens medlemmer er tilstede.
Styrelsen kan nedsætte et
forretningsudvalg bestående af formanden og et eller to styrelsesmedlemmer.
Styrelsen fastsætter i
øvrigt selv sin forretningsorden.
Styrelsen vælger for 1
år ad gangen en registreret eller statsautoriseret revisor
til revision af institutionens regnskab.
4.3. * Styrelsen er ansvarlig
for museets drift.
4.4. * Museets
virksomhed er underlagt gældende museumslov og tilhørende ministerielle
bekendtgørelser.
§ 5
Museets ledelse og øvrige personale
5.1. *
Museet skal have et personale, der i omfang og sammen- sætning står i et
rimeligt forhold til museets størrelse,
økonomi, ansvarsområde og arbejdsplan.
5.2.1. * Styrelsen skal til
at forestå museets daglige ledelse ansætte en leder i en heltidsstilling.
5.2.2. * Museets leder skal
have en universitetsuddannelse eller tilsvarende uddannelse i et fag, der er
museumsrelevant og relevant for museets ansvarsområde.
5.3. * Museets leder
har inden for den af styrelsen vedtagne arbejdsplan med tilhørende budget det
museumsfaglige og ledelsesmæssige ansvar for museets
samlede virksomhed.
5.4. * Det påhviler
styrelsen at holde Statens Museumsnævn underrettet til enhver
tid om, hvem der varetager den daglige ledelse af museet.
5.5. * Museets lønnede
leder kan ikke være medlem af styrelsen, men fungerer som
styrelsens sekretær.
5.6. * Museets øvrige
personale ansættes af museets leder inden for rammerne af
de godkendte arbejdsplaner og budgetter.
5.7. * Museets
personale skal have lejlighed til at efter- og videreuddanne sig, f.eks.
ved deltagelse i de af museumsorgani- sationerne og af Statens Museumsnævn
afholdte møder og kurser.
5.8. * Museets personale skal
følge statens regler om afgang på grund af alder.
§ 6
Museets lokaler, adresse og ejerforhold
6. Museets har
hjemsted og lokaler på Bundsbæk Møllegård, Bundsbækvej 25, 6900 Skjern.
Derudover driver museet
museumsvirksomhed i følgende ejendomme, der
ejes af museet:
Skjern Cykellager, Tværgade
2, 6900 Skjern
Skjern Vindmølle, Marupvej
25 A, 6900 Skjern
Bundsbæk Mølle,
Bundsbækvej 27, 6900 Skjern
Dejbjerg Jernalder,
Bundsbækvej , 6900 Skjern.
Provstgaards Hus,
Langkjærvej 10-12, 6900 Skjern
Hattemagerhuset, Foersumvej
1, 6880 Tarm.
Gåsemandens Gård,
Galgebjergevej 2, Nr. Bork, 6883 Hemmet
Fahl Kro, Oblingvej 34, Sdr.
Bork, 6893 Hemmet
Bork Vikingehavn, Fjordvej
2B, Sdr. Bork, 6893 Hemmet
Søren Lykkes Hus, Bork Havn,
6883 Hemmet.
§ 7
Museets budget og arbejdsplan
7.1. * Museets
regnskabsår følger kalenderåret.
7.2.1. * Museets leder
skal årligt udarbejde forslag til budget med tilhørende budgetkommentarer
efter retningslinjer fastsat af Statens Museumsnævn.
7.2.2. Budget og
budgetkommentarer skal godkendes af styrelsen og derefter tilsendes
de relevante tilskudsgivende myndigheder inden for de af disse fastsatte
frister.
7.3. * Budgettet med
tilhørende budgetkommentarer skal inden 15. oktober indsendes
til museumsrådet og til Statens Museumsnævn.
7.4. * I det første
år i hver ny kommunal valgperiode udarbejder museets leder forslag til
arbejdsplan efter retningslinjer fastsat af Statens Museumsnævn.
Forslaget til arbejdsplan skal behandles (godkendes) af styrelsen.
Den godkendte
arbejdsplan skal sendes til museumsrådet inden for den af
rådet fastsatte frist og senest den 15. december til Statens Museumsnævn.
7.5.1. * Det skal af
planen fremgå, hvilke nærmere bestemte opgaver inden for museets
arbejdsområde, museet påregner at udføre det pågældende år.
7.5.2. * Planen skal
udarbejdes på en sådan måde, at den kan indgå i grundlaget for
museumsrådets samordnede plan.
7.6.1. * Museet skal
inden for det ansvarsområde, der er fastsat i dets vedtægter, foretage
indsamling, registrering og forskning.
7.6.2. * Museet skal
drage omsorg for samlingernes forsvarlige opbevaring og nødvendige
konservering.
7.6.3. * Museet skal
ved et aktivt formidlingsarbejde gøre sin samling og sin viden
tilgængelig for alle befolkningsgrupper.
§ 8
Museets regnskab og beretning
8.1. *
Museets regnskab skal føres i overensstemmelse med den af Statens Museumsnævn
udarbejdede vejledende kontoplan.
8.2. * Museets leder er
ansvarlig for forvaltningen af museets indtægter og udgifter.
Inden for det godkendte
budget med tilhørende arbejdsplan/ budgetkommentar har museets leder
dispositionsret.
Museets leder, eller
den dertil bemyndigede, skal godkende udgifts- og indtægtsbilag.
8.3. * Årsregnskabet skal
afgives efter retningslinjer fastsat af Statens Museumsnævn.
8.4. * Regnskabet skal
være påtegnet af styrelsens formand og museets daglige leder
samt af museets revision.
Revisionspåtegningen skal
angive, at revisionen er udført i overens- stemmelse med den af
kulturministeriet fastsatte revisionsinstruks for museer, der modtager
statstilskud efter museumsloven.
8.5. * Museets regnskab
revideres af den af styrelsen udpegede registrerede eller
statsautoriserede revisor.
8.6. * Museets leder
skal årligt indsende en beretning efter retningslinjer fra Statens
Museumsnævn. Beretningen skal, efter godkendelse af styrelsen, sammen
med årsregnskabet indsendes til Statens Museumsnævn inden den 15. juni.
8.7. * Styrelsen er ansvarlig
for forvaltningen af museets formue. Evt. overskud skal anvendes i
overensstemmelse med museets formål.
8.8. * Væsentlig
nedbringelse af museets formue kan kun ske med tilslutning fra
museets hovedtilskudsgiver.
8.9. * Ejer museet fast
ejendom, skal der tinglyses deklaration om, at der ikke kan disponeres over
ejendommen ved pantsætning eller salg uden samtykke fra museets
hovedtilskudsgiver.
§ 9
Udskillelse, kassation, sikring m.v.
9.1. *
Museet må ikke udskille genstande fra samlingerne til andre end statslige
og statsstøttede museer.
9.2. * Deponering af
genstande til andre end offentlige institutioner kan kun ske
efter forelæggelse for Statens Museumsnævn.
9.3. * Kassation af
genstande kan kun ske efter godkendelse fra Statens Museumsnævn.
9.4. * Genstande eller
samlinger, der er behæftede med klausuler, må ikke modtages
uden forelæggelse for Statens Museumsnævn.
9.5. * Museet skal træffe
nødvendige foranstaltninger til beskyttelse af samlingerne mod brand, tyveri
og hærværk.
9.6. * Skade på samlingerne
skal snarest indberettes til Statens Museumsnævn.
§ 10
Åbningstider og vilkår
10.1. *
Museet skal have bestemte, forud bekendtgjorte åbningstider, og åbningstidens
omfang skal stå i et rimeligt forhold til museets størrelse.
10.2. * Ud over museets
udstillinger er dets samlinger, herunder registre, magasinerede
genstande, bibliotek mv. offentligt tilgængelige efter forudgående aftale.
Hvor hensynet til
museets meddelere taler herfor, kan optegnelser, fotos mv.
dog undergives begrænsninger i forhold til offentlig adgang og brug.
Arkæologiske
lokalitetsregistreringer kan ligeledes undergives begrænsninger i forhold til
offentlig adgang og brug.
Egentlige arkivalier
kan tilgængelighedsbegrænses i overensstem- melse med
Rigsarkivets regler.
10.3.1. * Museet skal
vederlagsfrit give adgang til skoleelever, der besøger museet som led i
undervisningen, men kan kræve at sådanne besøg forudanmeldes
og eventuelt begrænses til en nærmere fastsat del af museets
åbningstid.
10.3.2. * De besøg, som
andre uddannelsessøgende foretager som led i undervisningen, skal så vidt
muligt modtages uden betaling.
§ 11
Vedtægtsgodkendelse og tilsyn
11.1.
Vedtægterne for den selvejende institution Skjern-Egvad Museum kan ændres,
såfremt ændringen vedtages af en majoritet på 2/3 af den samlede styrelses
medlemmer.
11.2. * Museets
vedtægter, såvel som senere ændringer heri, skal godkendes
af Statens Museumsnævn og Arbejdsmarkedets Feriefond.
11.3. * Museets
virksomhed, herunder samlingernes konserverings- og registreringsmæssige
tilstand og opbevaringsforhold er undergivet tilsyn af Statens
Museumsnævn.
11.4. * Samlingerne er
underlagt faglig revision efter regler fastsat af Statens Museumsnævn.
§ 12
Ophør
12.1. Såfremt
den selvejende institution Skjern-Egvad Museum må ophøre, tilfalder museets
samlinger Skjern og Egvad kommuner, forudsat disse myndigheder vil videreføre
museets drift. Beslutningen om likvidation kræver 4/5 majoritet af den
samlede styrelses medlemmer.
12.2. Med hensyn til museets
bygninger, formue og øvrige ejendele så træffes der aftale om fordeling af
disse værdier mellem Skjern. og Egvad kommuner, Ringkjøbing Amtskommune samt
Arbejdsmarkedets Feriefond.
Således er Skjern og Egvad
kommuner samt Ringkjøbing Amtskommune forpligtede til at respektere den af
Arbejdsmarkedets Feriefonds pant i museets bygninger og ejendom.
Når dette pant er indløst
eller der er truffet anden aftale med Arbejdsmarkedets Feriefond fordeles
museets bygninger således, at de tilfalder den kommune, hvori de er
beliggende.
12.3. Vil kommunerne ikke
overtage museets drift, bestemmer ministeren for kulturelle anliggender,
hvorledes der skal forholdes med museets samlinger, mens anvendelsen af
museets øvrige ejendele og formue sker efter beslutning af byrådene i Skjern
og Egvad kommuner, Ringkøbing Amtsråd, Arbejdsmarkedets Feriefond og
ministeren for kulturelle anliggender.
Godkendt, Statens
Museumsnævn, den 1989/ændring godkendt i 1995